Doradztwo zawodowe

Projekt edukacyjny „Mądrze planuj swoją przyszłość”

– warsztaty z zakresu doradztwa zawodowego dla młodzieży mieszkającej w Internacie międzyszkolnym

Na rok szkolny 2019/2020

 

Prowadzący – Marta Cebula

Czas trwania projektu – 10.10.2019 – 15.06.2020

Cel ogólny:  Zapoznanie młodych ludzi z metodami i możliwościami świadomego wyboru drogi zawodowej.

Cele szczegółowe:

  • poznają definicję osobowości,
  • wiedzą czym jest temperament oraz dostrzegają jego związek z osobowością,
  • potrafią określić cechy osób introwertywnych oraz ekstrawertywnych,
  • poznają własne cechy osobowości,
  • poznają definicję stresu oraz mechanizmy jego powstawania,
  • poznają i ćwiczą w praktyce różne metody radzenia sobie ze stresem.
  • określają własny system wartości,
  • dostrzegają związek pomiędzy swoimi wartościami i potrzebami a preferowanymi zawodami,
  • poznają definicję konfliktu wartości,
  • poznają czym są zdolności, umiejętności oraz zainteresowania,
  • rozpoznają swoje mocne strony,
  • kształtują obraz siebie korzystając z informacji zwrotnych innych uczniów,
  • wiedzą co przeszkadza, a co pomaga w porozumiewaniu się,
  • dostrzegają znaczenie komunikacji niewerbalnej w rozmowie z drugą osobą,
  • dostrzegają zagrożenia z posługiwania się uogólnieniami ZAWSZE i NIGDY,
  • znają zasady skutecznego słuchania,
  • potrafią wymienić powody podejmowania pracy przez ludzi,
  • rozróżniają pojęcia praca / kariera,
  • rozpoznają historie wybranych ludzi, którzy z pasji uczynili swój zawód / pracę,
  • potrafią wskazać stereotypy związane z wpływem płci na wybór zawodu,
  • potrafią uzasadnić potrzebę równego dostępu kobiet i mężczyzn do wykonywania różnych zawodów,
  • Znają źródła prawne warunkujące pracę kobiet.

Formy pracy:  warsztaty odbywające się raz w miesiącu dla chętnych uczniów.

Metody pracy:

  • praca indywidualna,
  • pogadanka,
  • dyskusja,
  • prezentacja,
  • mini-wykład;
  • praca w małych grupach;
  • projekcja filmu,
  • burza mózgów.

Tematy do realizacji:

1.Ty jako niepowtarzalna osoba.

Cel ogólny: kształtowanie umiejętności rozpoznawania własnych cech osobowości.

 

  1. Stres ma wielki oczy.

Cel ogólny: zapoznanie z zagadnieniem stresu oraz sposobami jego kontrolowania.      

 

3.Moje wartości a wybór zwodu.

Cel ogólny: poznanie własnego systemu wartości w temacie wyborów edukacyjno – zawodowych.

 

  1. Odkrywam swoje zasoby.

Cel ogólny: samopoznanie poprzez określenie własnego potencjału.

 

5.Dogadajmy się!

Cel ogólny: poznanie zasad efektywnej komunikacji oraz przećwiczenie ich w praktyce.

 

  1. Zawód z pasją

Cel ogólny: zapoznanie uczniów z historiami ludzi, którzy dokonując wyboru zawodu kierowali się własnymi zainteresowaniami i pasjami.

 

7.Jaki zawód jest lepszy dla chłopaka, a jaki dla dziewczyny?

Cel ogólny: uświadomienie uczniom zjawiska stereotypowego postrzegania zawodów i ograniczeń związanych z dostępnością do poszczególnych zawodów.

 

  1. Zawód z pasją.

Cel ogólny: zapoznanie uczniów z historiami ludzi, którzy dokonując wyboru zawodu kierowali się własnymi zainteresowaniami i pasjami

9.MAPA krain bliskich i dalekich, czyli planowanie drogi do wymarzonego celu.

Cel ogólny: wprowadzenie w zagadnienia planowania kariery i wyznaczania celów zawodowych.